Quote Of The Day

Thursday, February 24, 2011

Kritik VS Kondem

Salam & Morning..

Bagaimana agaknya reaksi korang apabila  korang dikritik atau dikondem?? Camner korang nak bezakan yang mana satu kritikan dan yang mana satu kondem-an ayat x leh blah. Bukanlah tak leh nak terima tp apa motif sebenar mereka-mereka yang gemar melontarkan kritikan atau kondem anda?

Yang pasti tak kisahlah samada kritik atau kondem, apa yang perlu DENGAR dan FIKIR ===>KAJI ===>RESULT.Terpulang untuk korang terima atau tepis. So NO BIG DEAL bukan? Motif mereka2 ini hanya dia dan Allah sahaja yang tau sbb tu semua dalam lubuk hati mereka. Klau niatnya betul, insya Allah akan mendatangkan kebaikkan dan jika sebaliknya maka sungguh CELA hati mereka. Namun begitu jika niat kita keranaNYA maka biar pun dikritik, dikondem waima dibenci sama sekali sesungguhnya biarlah ianya TIDAK CELA pada penilaianNYA.Insya Allah.

So klau nak kritik atau kondem tu fikir2kanlah niat sebenarnya dan berbicaralah dengan penuh hikmah lagi bijaksana agak yang dikritik/kondem tidak terasa dan yang mengkritik/kondem tidak berniat untuk mejatuhkan maruah sesiapa..fikir-fikirkanlah sebelum berbicara. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya (* _*) 


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Followers