Quote Of The Day

Tuesday, November 9, 2010

Terapi Ikan

Last week aku ada buat terapi ikan. 1st time cuba,dah lama tgk tapi tak berani nak rendam kaki dalam kolam ikan tu.penakut gak aku ni .Kolam terapi ikan ni kat JJ kat tempat aku tinggal.Akak tu caj RM5 untuk 10 minit. Tadi godek2 pakcik google maka aku dapatlah info sket tentang terapi ikan ni, ni aku share dengan korang sumer yer. 

Credit to http://ikanterapi.blogspot.com/ oh ya website indo jek yg aku jumpa

****************************************************************************************************************** 
Perkenalkan Ikan Garra Rufa:

Ikan ini berasal dari Turki, sejak Dinasti Omman, masyarakat daerah Kangaal (suatu daerah di Turki) memiliki kebiasaan unik dengan melakukan berendam seluruh / sebagian badan mereka di dalam kolam berisi Ikan Garra Rufa. Ikan Garra Rufa ini memakan sel kulit mati dalam tubuh manusia. Dimana sel kulit mati ini sangat tidak baik untuk kesehatan tubuh.

Manfaat Ikan Garra Rufa / Doctor Fish:
1. Memakan sel kulit mati/kering
2. Melancarkan peredaran darah dalam tubuh
3. Terapi alam untuk lebih merangsang pertumbuhan sel kulit manusia
4. Mengobati penyakit dengan melakukan terapi Doctor Fish secara teratur
5. Menghilangkan penyakit kulit
6. Menghaluskan kulit sehingga lebih mulus dan masih banyak lagi manfaat dari Ikan ini

*****************************************************************************************************************************************

Mula2 rendam kaki tu risau gak,takut kaki kena ngap ngan ikan hikhikhik.Rasa  geli2 sket pastu rasa seronok plak hikhikhik jakun ke? Lepas jek terapi tu serius kaki rasa halus bkn sbb haus kena gigit ngan ikan tp sbb ikan2 garra rufa ni dah telan sumer sel2 mati kat kaki aku agaknya.Nampak gayanya pasni aku kena selalu p terapi ikan laaa hikhikhik (',')

ni la ikan garra rufa a.k.a doctor fish

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Followers